Tuesday, February 26, 2008

Προσωπικά Δεδομένα

Εχω πολλές επιφυλάξεις για τον τρόπο που το ελληνικό κράτος προσεγγίζει το θέμα των προσωπικών δεδομένων. Εμφανίζεται ιδιαίτερα αυστηρό όταν πρόκειται για δημοσιοποίηση στοιχείων για άτομα που προφανώς έχουν παραβεί τον νόμο ενώ "επιτρέπει" σε επιχειρήσεις και οργανισμούς να χρησιμοποιούν στοιχεία που συγκεντρώνουν από πολίτες, χωρίς την συγκατάθεσή τους, για εμπορικούς σκοπούς. (Πρόσφατα, πήρα στα χέρια μου μια αίτηση για χορήγηση πιστωτικής κάρτας που στις 5 πυκνογραμμένες σελίδες με μικρά γράμματα, είδα ότι έπρεπε να σημειώσω σε ένα κουτάκι, ότι ΔΕΝ επιθυμώ να δίνονται τα στοιχεία μου σε εταιρίες για αποστολή διαφημιστικού υλικού (ενώ φυσικά θα έπρεπε να γίνεται το αντίστροφο, να συναινώ δηλαδή αν θέλω να γίνεται κάτι τέτοιο).

Αντιλαμβάνομαι επίσης ότι υπάρχει πλήρης καταγραφή όλων των χαρακτηριστικών μου με όποιο φορέα συναλλάσσομαι (και φυσικά από όλα τα sites που επισκέπτομαι στο ιντερνέτ). Ταυτόχρονα, επειδή θέλω ο οποιοσδήποτε διαβάζει μια άποψή μου να ξέρει ότι είναι δική μου και να την κρίνει σε σχέση με την προσωπικότητά μου, υπογράφω κάθε άποψη που διατυπώνω, είτε πρόκειται για σχόλιο σε ένα blog με διεθνή απήχηση (πχ. του Guardian ή του CNN), είτε για ένα site περιορισμένου ενδιαφέροντος.

Αυτό δεν σημαίνει ότι με ενοχλούν τα ανώνυμα blogs ή σχόλια. Πολλές φορές έχω εντοπίσει πολύ ενδιαφέροντα blogs ή σχόλια που υπογράφονται με ψευδώνυμο. Αξιολογώ την λογική και την τεκμηρίωσή τους και ανάλογα αποφασίζω αν με ενδιαφέρει.

Ενώ έχω αυτή την άποψη για τα δικά μου προσωπικά δεδομένα, σέβομαι απόλυτα τα προσωπικά δεδομένα που έχω στην διάθεση μου λόγω επαγγέλματος. Και αυτό δεν το κάνω από κάποια νομική υποχρέωση. Από την αρχή της πανεπιστημιακής μου καριέρας για παράδειγμα, εδώ και τριάντα χρόνια, δημοσιεύω τα αποτέλεσματα των εξετάσεων με τον αριθμό μητρώου των φοιτητών και όχι με ονοματεπώνυμο.

Βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσα την προσέγγιση (και ταξινόμηση) του καθηγητή Daniel Solone της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου George Washington (a taxonomy of privacy), που δημοσιοποιήθηκε πριν από 1 μήνα.

No comments:

Post a Comment