Thursday, June 18, 2009

Δήλωσή μου για την λειτουργία του ΕΣΥΠ

Η τοποθέτησή μου προ ημερησίας διατάξεως στην συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΕΣΥΠ στις 19/6/09.

Θα ήθελα να θέσω ενα θέμα που αναφέρεται στο πλαίσιο αναφοράς και στην λειτουργία του Συμβουλίου πριν να μπούμε στην ΗΔ.

Το ΠΑΣΟΚ συμμετέχει στον διάλογο με καλή πρόθεση, συνεισφέροντας με θέσεις, απόψεις, και και τεκμηριωμένες προτάσεις. Την ίδια καλή διάθεση και συνεισφορά αναγνωρίζω σε όλα τα μέλη που συμμετέχουν ανελλιπώς στις συνεδριάσεις του Συμβουλίου.

Μετά όμως από επτά συνεδριάσεις του Συμβουλίου σε διάστημα δύο μηνών είμαι υποχρεωμένος να κάνω ορισμένες διαπιστώσεις που αφορούν την ουσία του διαλόγου και τον τρόπο δημοσιοποίησης των όσων συζητώνται που καθιστούν ιδιαίτερα δυσχερή την ουσιαστική συμμετοχή μου στην συνέχεια του διαλόγου.

Ως εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, αναγνωρίζω ότι έχουν γίνει δεκτές μια σειρά από προτάσεις μου για ουσιαστικό διάλογο, όπως το να προτάξουμε στην συζήτησή μας το θέμα της ποιότητας της εκπαίδευσης και των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων του εκπαιδευτικού μας συστήματος από διεθνείς οργανισμούς και να ακολουθήσει η συζήτηση για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπάιδευση που είναι περισσότερο τεχνικό θέμα. Επίσης, το να τεκμηριώνονται με εισηγήσεις από τους αρμόδιους φορείς τα θέματα που πρόκειται να συζητηθούν για να γίνεται ουσιαστική συζήση.

Με λύπη μου όμως παρατηρώ ότι η κυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας και η ΝΔ δεν κάνουν καμμια προσπάθεια ώστε να συμβάλουν στον διάλογο αυτό.

1. Η κυβέρνηση και ο Υπουργός Παιδείας δεν έχουν απαντήσει μέχρι σήμερα στην προυπόθεση συμμετοχής του ΠΑΣΟΚ στον διάλογο που έθεσε ο πρόεδρός του Γ. Παπανδρέου να μετατραπεί το ΕΣΥΠ σε ανεξάρτητη αρχή. Αυτό αποτελεί πέρα από έλλειψη πολιτικής θέσης και έλλειψη πολιτικής ευγένειας. Το θέμα δεν είναι τυπικό αλλά ουσίας, όπως θα εξηγήσω στην συνέχεια.

2. Από πλευράς ΝΔ, δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα ουσιαστική συμμετοχή στον διάλογο. Το ίδιο συμβαίνει και με το Υπουργείο Παιδείας. Αν η ΝΔ ήταν στην αντιπολίτευση, η στάση της θα είχε κάποια εξήγηση.

3. Ο Υπουργός Παιδείας δεν έχει προβεί μέχρι σήμερα σε καμμιά ουσιαστική ενέργεια. Παραπέμπει όλα τα θέματα στο ΕΣΥΠ ως εαν πρόκειται για τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. Αυτό ίσως εξυπηρετεί τα άμεσα πολιτικά του σχέδια, όχι όμως και την υπόθεση της παιδείας.

Με τον τρόπο αυτό κανείς δεν γνωρίζει ποιές είναι οι απόψεις της κυβέρνησης για τα συζητούμενα θέματα. Εκτός και αν οι απόψεις του προέδρου είναι οι απόψεις της κυβέρνησης. Κάτι στο οποίο νομοτελειακά καταλήγει και ο πλέον καλόπιστος παρατηρητής, δεδομένου ότι το ΕΣΥΠ εξακολουθεί να λειτουργεί ως κυβερνητική υπηρεσία και όχι ως ανεξάρτητο όργανο.

Και έρχομαι τώρα στις εντυπώσεις που δημιουργούνται για τις συζητήσεις του Συμβουλίου.

Εδω και καιρό διαβάζουμε διαρκώς στον τύπο για αποφάσεις του Συμβουλίου ή για σύγκλιση απόψεων στις συνεδριάσεις. Τις περισσότερες φορές αυτό συνδυάζεται με σχετικές δηλώσεις του προέδρου. Δημιουργείται έτσι η εντύπωση ότι έχουν ληφθεί αποφάσεις για επιμέρους θέματα (βιβλία, μαθήματα, κλπ), ενώ κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί. Ολοι γνωρίζουμε ότι, μέχρι σήμερα, δεν έχουμε καταλήξει σε κάποια εισήγηση.

Ακραία εκδήλωση της κατάστασης αυτής ήταν η προχθεσινή δήλωση του προέδρου, μετά την συνεδρίαση του Συμβουλίου, ότι συμφωνήθηκε στο Συμβούλιο η 11-χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Εδώ δεν υπήρχε μόνο η δική μου διαφωνία για τους λόγους που εξήγησα κατά την διάρκεια της συνεδρίασης, αλλά και άλλων μελών του Συμβουλίου μεταξύ των οποίων και του Προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Και εν πάσει περιπτώσει, δεν αντιλαμβάνομαι τον όρο «απόφαση», εφόσον δεν έχει καμμία τέτοια αρμοδιότητα το συμβούλιο.

Θεωρώ ως εκ τούτου απαραίτητο να υπάρξουν σαφείς κανόνες δημοσιοποίησης των συζητήσεων και των εισηγήσεων -όποτε αυτές υπάρχουν- του Συμβουλίου.

Δεν είναι δυνατόν επίσης, μέσα στο καλοκαίρι να γίνονται δύο συνεδριάσεις ανα εβδομάδα, πρακτική που δεν επιτρέπει την επαρκή προετοιμασία ούτε των εισηγήσεων αλλά ούτε και των μελών του Συμβουλίου, τα οποία συμμετέχουν χωρίς αμοιβή, διαθέτοντας χρόνο από τις άλλες υποχρεώσεις τους.

Δεν είναι δυνατόν η Κύπρος να κάνει εθνικό διάλογο για τα ίδια θέματα με ορίζοντα δεκαετίας (ξεκίνησε το 2004, όπως μας ελέχθη από τον εκπρόσωπο της Κυπριακής Δημοκρατίας που σεις προσκαλέσατε) και εδώ να γίνεται προσπάθεια, για λόγους επικοινωνίας, να καταλήξουμε σε προτάσεις σε 6 μήνες.

Συμπερασματικά, για να είναι ουσιαστικός ο διάλογος και να είναι χρήσιμη η συμμετοχή σε αυτόν θεωρώ απαραίτητο να συμφωνήσουμε σε ένα ελάχιστο προϋποθέσεων αξιοπιστίας και ειλικρίνειας. Οι προυποθέσεις αυτές είναι:

  1. Ο πρόεδρος να διευκρινίσει την προχθεσινή του δήλωση για να επαναφέρει τα πράγματα στην σωστή τους διάσταση.
  2. Από σήμερα, η συζήτηση και τα όποια συμπεράσματα στα οποία καταλήγουμε να δημοσιοποιούνται με μια λιτή ανακοίνωση τύπου η οποία θα συμφωνείται πριν την λύση της συνεδρίασης. Αναφαίρετο δικαίωμα φυσικά το καθενός είναι να εξηγεί ή να αναλύει δημόσια την δική του άποψη.
  3. Να συμμετέχει ενεργά στον διάλογο με προτάσεις και θέσεις η ΝΔ και το Υπουργείο Παιδείας.
  4. Να δοθεί άμεσα από τον Υπουργό Παιδείας και από την κυβέρνηση απάντηση στο αν προτίθεται να μετατρέψει το ΕΣΥΠ σε ανεξάρτητη αρχή.
  5. Οι συνεδριάσεις του Συμβουλίου από τον Σεπτέμβριο να γίνονται με συχνότητα όχι μεγαλύτερη της μιας συνεδρίασης ανά 15 μέρες και οι εισηγήσεις για τα θέματα που θα συζητούνται να είναι διαθέσιμες τουλάχιστον μια εβδομάδα πριν την συνεδρίαση.

No comments:

Post a Comment